En regnig båttur med snorkling, No man's land och Nylon pool

En av våra dagar på Tobago åkte vi på en båttur som avgick från Buccoo. Vi ville hinna med så mycket som möjligt under den dagen så då fick vi åka därifrån (istället för Pigeon Point eller Store bay) i en lite snabbare båt.

Solen sken och det var jättevarmt när vi kom till Buccoo. Vi fick sitta och vänta på en restaurang så länge tills crewet var färdiga med förberedelserna på båten.

Vår båt är den lilla till vänster längst fram bredvid bryggan på bilden.

Vi blev nästan lite oroliga till en början och undrade om det bara var vi två som skulle med på båten. Det ville vi ju inte! Men som tur var så skulle både ett lite yngre svenskt par och ett engelskt lite äldre par med på turen 😊

Båten skulle ta oss upp längs den västra kusten där vi skulle stanna till på 2 ställen för snorkling. Sedan skulle vi ner igen till No man's land och Nylon pool.

Det började bra, solen fortsatte skina och det var fint på havet. Men efter ett tag blev det dock molnigt och när vi skulle hoppa i och snorkla vid en strand på första stället så började det regna lite. Men det gick bra ändå, det fanns mycket att titta på 😊 Jag hade med mig min gopro så jag tog både bilder och filmade. Det kommer bilder från snorklingen i ett annat inlägg, det blir så långt annars.

Sen fortsatte vi mot nästa ställe. Hela vägen var det bara gröna berg som sluttade ner i havet. En och annan by och strand dök också upp. Vi såg även ett vattenfall som leder ner i havet, men det lyckades jag nog inte få någon bild på.

Vi åkte med en liten fiskebåt så självklart skulle det fiskas också, det var kanske inget vi ville göra men eftersom vi ville åka med en snabbare båt så fick det bli en fiskebåt. Och eftersom jag och systern satt längst ut på varsin sida av båten så fick vi "äran" att hålla i linorna. Och fisk fick vi! Först fick jag en och sen fick systern en. På bilden ser ni systerns fisk. Min kastades i vattnet igen, vet inte varför. Och systerns fisk sparades till senare.

Sen kom spöregnet! Det regnade sjukt mycket! Och båten hade bara ett litet kapell utan sidor så det regnade in från alla håll och kanter. Det var nog första gången jag frusit på riktigt under resan. Det var helt galet och det tog aldrig slut kändes det som! När vi skulle snorkla på sista stället så hade det som tur var lugnat ner sig lite. Och det var minst lika fint att snorkla där.

Sen började färden mot söder igen. Vi såg faktiskt en ensam liten delfin som simmade lite runt vår båt. Men den ville inte hoppa och göra konster för oss. Så det blev ingen bild på den, den var för snabb.

Sen blev det ännu mer regn och efter ett tag var vi äntligen på No man's land, som är en halvö bara en liten bit från där vi bodde tydligen! Vi trodde att det var en ö men så var det visst inte. Stället ska vara jättefint, men det var inte jättefint när vi kom dit. Det var molnigt och regnigt och högt tidvatten. För att få den rätta upplevelsen så ska man vara där när det är lågvatten och såklart när det är soligt. Men det var bra ändå 😊

Vi fick lunch där. Killen som sålde båtturen till oss stod och grillade och hade lagat maten till alla som kom med båtar dit. Tydligen gör han det alltid. Fisken som systern fångat blev grillad och vi fick smaka på den. Den var god! Deras famous rum punch serverades också såklart, och efter ett glas sånt är man långt ifrån nykter 😂

Sen träffade vi på ett svenskt par som var där på smekmånad. De var väldigt roliga faktiskt, så dem pratade vi med länge. De hade tyvärr haft lite otur med sin resa och missade sitt plan till Tobago från Frankfurt och fick vänta en dag tror jag på nästa plan. Och sen hade killen blivit magsjuk av maten på hotellet, men de var glada ändå! 😄

Jag och systern gick på en liten upptäcktsfärd längs med den lilla stranden och såg både krabbor, fiskar och gigantiska snäckor. Sen ville Maurice (killen som lagade maten) bjuda på en tur med vattenskoter i bukten. Så vi åkte iväg alla 3 på den. I den där bukten möts söt och saltvatten så det kan finnas krokodiler i vattnet. Jag kommer inte ihåg vad den krokodilarten heter men den är inte så stor. Tyvärr har jag bara 2 bilder från No man's land.

Sen var det dags för nästa stopp; Nylon pool. Nylon pool ligger bara en liten bit från No man's land och är en sandbank, eller natural pool som de kallar det, med ca 0.5-1 meter högt vatten. Queen Elisabeth var där och badade för längesen. När hon gick i vattnet så tyckte hon att sanden var så fin och kändes som nylonstrumpor, därav namnet Nylon pool. Det sägs att man ska bli 5 år yngre när man badar där.

Kaptenen gav oss en flaska rum punch som vi fick dela på när vi hoppade av båten. Alla var redan lite tipsy vid det laget men vi drack upp flaskan, som smakade som väldigt stark glögg, och plaskade i vattnet i solnedgången. Vi hade väldigt trevligt! Den engelske mannen ville ha en bild på oss alla så det fick han. I motljus, så det var bra 😊 Senare har han skickat alla bilderna han tog i Nylon pool till oss via mail, det var snällt av honom!

Här är mina bilder därifrån.

Och här är några av engelsmannens (minns inte vad han heter) fina bilder.

Trots extremt mycket regn så var det en väldigt bra dag!