Little Tobago

Dagen då vi åkte upp till Speyside och Jemma's treehouseTobago i vår hyrbil, så skulle vi även åka ut till Little Tobago som är en liten ö utanför Speyside.

Vi bokade in oss på en tur med glasbottenbåt som man tar från hotellet Blue Waters inn. Vi parkerade bilen vid grinden en bit upp eftersom det var en brant väg ner till hotellet. Därifrån hade man väldigt fin utsikt!

Hotellet låg i en bukt med privat strand. Det var jättefint!

Vi var inte så många på vår båttur. Det var jag, systern, två killar och ett svenskt par som hade seglat ner sin båt till Tobago förra året och nu seglade runt i 5 veckor.

På vägen till Little Tobago fick vi se mycket koraller i vår glasbottenbåt. Det ska finnas många bra dykplatser runtomkring och där hittar man även världens största hjärnkorall.

Little Tobago var täckt med regnskog. Vi hade två guider med oss som berättade om djur och växter på ön. Vi fick bland annat se fruktfladdermöss, bomull, motmot fåglar, en ödla och en trapdoor spider. En spindel som bygger en tunnel, med en dörr av bomull och jord. När den känner vibrationer av andra insekter vid dörren så öppnar den snabbt och fångar sitt byte! Den ser jätteäcklig och stor ut på bilden, men den var inte större än toppen av guidens tumme. Men äcklig var den! 😝

Till Little Tobago kommer många fågelskådare, och speciellt till ett ställe på ön där vi sedan hamnade. Det var fantastisk utsikt och fullt med flygande vita och svarta fåglar, men de var väldigt svåra att få bild på. Kommer tyvärr inte ihåg vad nån av dem hette.

När vi sedan gick vidare fick vi se en fågel med sin bebis som låg på marken vid en palm. Vi såg också termitbon fulla med kryllande termiter 😲

Sen var det dags för snorkling! Tyvärr använde jag inte min gopro där, allt kändes så stressigt. Annars hade jag haft bild och video på en stor havssköldpadda, den första jag sett nånsin! 😍 Det fanns många andra fiskar och koraller också att titta på så det var kul! Jag älskar att snorkla!

Sen åkte vi tillbaka till hotellet, och efter det började färden med bilen ner till södern igen.