Restips - Kos, Grekland

Jag frågade er för längesen om ni ville läsa om mina resor och ha lite tips. Det ville ni, och nu äntligen 2 månader senare ska ni få det! 😄Jag tänkte att det skulle komma upp ett inlägg om mina resor varje måndag och onsdag. Låter det bra?

I augusti 2015 var jag på Kos en vecka med familjen. Alla utom pappa för han tycker inte om att resa 😝

Vi åkte med Apollo och bodde i Psalidi på ett all inclusive hotell 👉 Aegean View Aqua Resort. Det är ett mellanklass hotell som ligger på en kulle med väldigt fin utsikt över hav, byar och öar.

Hotellet har flera byggnader och nästan varje byggnad har egen pool. Vi trivdes väldigt bra vid vår lite mindre pool 😊

När vi var där så hade de renoverat halva hotellet. Jag, mamma och min syster bodde i den icke renoverade delen, och de andra i den renoverade delen. Men vi hade ett bra rum ändå 😊

Högst upp på kullen finns det ett vattenland med leksaker och rutschkanor, och den finaste utsikten på området.

På området finns också en lekplats, barnklubb och matlagningskurser för barn. Även ridning mot avgift. En massa annat också såsom inomhuspool, gym, bastu och massage.

Hotellet har en egen farm där de odlar grönsaker som serveras i de 3 restaurangerna. Odlingen kan man besöka om man vill, men vi var aldrig där. Som vanligt på ett all inclusive hotell så bjöds det på mat och dryck i princip dygnet runt 😄 En kväll hade de BBQ ute vid den stora poolen med uppträde. Det spelades musik varje kväll vid den poolen, och det var liveband nästan varje kväll.

Vi hade nära till lokala busstrafiken, med avgångar en gång i timmen.

Det gick en gratis hotellbuss ner till hotellets privata strand, men vi var där bara en gång då den inte var så fin 👇

En dag var vi på Tigaki Beach, som tydligen skulle vara en av de bästa stränderna. Stranden var fin och mycket bättre än hotellstranden men det var inte så klart och turkost vatten, och det vill man ju ha! 😊 👇

Vi var på en båttur en dag som vi bokat genom Apollo. Jag vill alltid åka båt när jag är på semester! Båten gick till Pserimos, Kalymnos och Plati. Det var en bra båttur, men lite trångt för alla ville sitta på däck.

Pserimos blev det bad och snorkling.

Kalymnos gick vi bara lite i affärer och tog en drink på en uteservering. Vi stannade inte där så länge så vi hann inte så mycket mer. Men det var väldigt fint där 😊 När vi åkte därifrån blev det lunch på båten.

När vi kom till Plati gick vi inte i land. Det var bara ett badstopp i det efterlängtade turkosa havet! 😍 Så det blev lite snorkling även där.

Hela familjen var i Kos stad en kväll. Det var väldigt fint! Vi gick och strosade lite bara. Det var väldigt svårt att få en taxi hem, det var jättelång kö för att få en! Tydligen var det ett problem de alltid hade under högsäsong. Vet inte om det hunnit ändras nu.

Just när vi var där så var det väldigt många flyktingar som anlänt till staden. De var bosatta i sina små tält i hela hamnen, på stranden och på gräsmattor. Hemskt.. 😔

Vi testade också på utelivet 2 ggr i Kos stad under resan. Vi var på ett ställe som skulle vara tiptop enligt google, men det var bara skandinaver där och det tyckte vi inte om. Vi ville hellre vara på ett ställe där det fanns blandad kompott och helst inga skandinaver alls 😁 Vi kryssade lite mellan olika ställen och hittade några som var rätt så bra, vet dock inte vad de hette.

Jag har tyvärr inga bra bilder från staden, så här får några av lite sämre kvalité 😄

En kväll åkte vi upp till bergsbyn Zia för att äta, shoppa lite och kolla på utsikten. Där var jättefint! Det blev inte mycket shopping men vi hade bästa utsikten på restaurangen Olympus! Och det var god mat också. Massa grekisk plockmat. Plockmat är det bästa! 😃

Mycket mer än så gjorde vi inte på resan. Det blir ju lätt så när man bor på ett all inclusive hotell, man håller sig mest där. Men det var en bra resa med sol, bad och sjuk värme emellanåt! 😃