Rolig/knasig/pinsam historia från en resa del 2

Året var 2003. Jag var 18 år och skulle på min 3e resa utan päron. Med mig var min systerhäst och min kusinhäst. Destinationen var Bulgarien. Ospecificerat.

Vi hoppades på Sunny Beach eller Golden Sands, men satt och skojade på planet dit om att vi skulle hamna på nått skitställe som folk knappt hört talas om och som var helt dött. Tyvärr skickade reseledaren oss till ett sådant ställe. Nämligen Albena!

När vi anlände till vårt "hotell" så insåg vi ganska snabbt att det bara var barn där och det kändes som ett sommarkollo. Tydligen var barn från hela världen där på fotbollssläger.

Vi blev visade till vårt rum på första våningen, och när vi såg det blev vi nästan lite chockade.
Heltäckningsmatta, våningssängar med konstig bäddade sängar, ett stort fönster med ett par kallingar i och galler på utsidan och eventuellt bajsfläckar på kaklet på toan. Det var iaf bruna fläckar på det. Dom sa att vi skulle få ett finare rum på morgonen dagen efter tror jag.

Varför man väljer att ha ett hål i lakanet förstår jag inte. Kanske dom tyckte det var snyggt när filten stack fram genom hålet.

De snygga kallingarna i fönstret.

Vi var förväntansfulla på det nya rummet. Tyvärr fick vänta många timmar, kanske t.o.m till dagen efter den (minns inte riktigt).

Vi blev uppgraderade till ett rum på andra våningen, med balkong. Annars såg rummet ungefär likadant ut. Förutom att vi fått snor på väggarna. På riktigt alltså! Det var som gulgröna snorklumpar runtomkring på väggarna. Det luktade lite muggigt också.

Vi hade en våningssäng och en vanlig säng. Jag sov överst i våningssängen, och när jag vände på mig så fick stackars kusinhästen fullt med damm i ansiktet under mig. Det var lite som att hela rummet hade en slags dimma av damm.

Ni ser ju själva hur grumlig bilden är.

När vi duschade så svämmade avloppet över direkt och det fanns bara låga kanter runt duschen så vattnet rann utanför dom också. Sedan även ut i en pöl på golvet utanför toan. På heltäckningsmattan! Inte konstigt det luktade mugg i rummet. Vi stängde ändå av vattnet när vi schamponerade oss o.s.v, men det hjälpte inte, det svämmade över direkt. Likadant var det för några killar från Stockholm som också bodde där.

I ramen runt den vanliga sängen så låg det fullt med gamla chips! Vårt tålamod var inte på topp och städerskorna hade städat, men tydligen missat dom där chipsen. Vi bad t.o.m om att få låna dammsugaren för att städa själva i rummet. Det var ju så dammigt. Det hjälpte inte.

Kusinhästen hade blivit förkyld och det tog inte lång tid förrän vi andra också blivit det.
Vi kunde inte ha dörrarna stängda när vi var inne i rummet längre. Det var för jobbigt. Det luktade illa och vi kunde knappt andas normalt. Så vi hade både dörren och balkongdörren öppna.

Vi hade feber till och från och hade en fruktansvärd hosta. Varje morgon kunde det ta 2 timmar innan man hostat upp allt grönt slem som fastnat i lungorna. Och hostan fanns där resten av dygnet också. Ett par ggr sov vi utanför rummet. Likadant var det för 3 danska killar. Dom mådde också jättedåligt och sov utanför sitt rum.

Vi var på stranden en gång under hela resan. Det gick inte att vara där. Där var fullt med små skalbaggar som satte sig på oss och bet oss. Det enda positiva på resan var att vi var ute ibland, när vi orkade och det var faktiskt ganska kul. Vi hade även tillgång till poolen på hotellet bredvid och frukost ingick i vårt pris och låg på hotellet över vägen. Tyvärr orkade vi knappt ta oss till något av ställena, och var där bara ett par ggr.

Vi hängde ibland med killen i nattreceptionen. Vi kallade honom Justin Timberlake. Kommer inte ihåg om han hette Justin, eller om vi kallade honom det för att han hade spaghettihår som Justin Timberlake hade på den tiden. Tyvärr fes han väldigt mycket. Inte så det hördes men det luktade fis om honom. Lite för mycket till slut så vi fick sluta hänga med honom.

Vi var och klagade hos reseledarna på deras kontor om vårt rum. Tyvärr var dom lite nosiga. Jag kommer inte ihåg om vi var där mer en gång, men jag tror det. Sedan kom en av dom till slut och kollade på vårt rum. Även om ospecificerat har lite sämre standard så stod ändå vad som gällde Ospecificerat i deras katalog. Och vi tyckte inte det stämde överens med vårt rum. Vårt rum var skabbigare.

Den nosiga reseledaren höll däremot inte med. Hon sa att vi kunde byta hotell för en viss summa pengar, men tyvärr var det överfullt på alla hotell eftersom det var högsäsong. "Man åker inte ospec. till Bulgarien under högsäsong" sa hon. SÄLJ DÅ INTE SÅNA RESOR!

Andra alternativet var att flyga hem en vecka för tidigt, för en annan summa pengar. Så mycket pengar hade inte vi så vi fick stanna kvar i vårt äckliga rum en vecka till. Hade det varit ett par som var äldre än vi var, som klagat på samma rum, så hade hon lätt löst det till dom!

Det hela blev en ond cirkel. Vi var sjuka på grund av rummet, och ville därifrån. Men vissa dagar orkade vi inte ens ta oss därifrån. Vi bara sov. Och då mådde vi ju bara ännu värre.

En kväll när vi hade några dagar kvar av resan lyckades vi ta oss ut på den enda klubben i byn, Gorsky Tzar. Vad jag kan minnas så hade vi kul och åt en pitakebab på vägen hem, som alla andra ggr vi var ute.

När vi kom hem till hotellet och skulle ta våra telefoner så var dom borta, precis som alla våra pengar.. Som om det inte var nog med allt annat vi varit med om på den resan.

Vi sa till i receptionen och det var inte bara vi som var drabbade på hotellet. Det var fler som blivit bestulna. Allt vi kunde göra sedan var att vänta på polisen.

Dom kom och kollade fingeravtryck över hela vårt rum och funderade ut vilken väg tjuvarna tagit för att ta sig till och från vårt rum. Sedan blev kusinhästen inkallad på förhör i ett litet glasbås på hotellet. Hon hade hittat ett örhänge bredvid sin säng när vi kom hem på natten som inte var vårt. Och då ville dom veta exakt var hon hittat det, därför var hon tvungen att bli förhörd i båset

Vi trodde att vi skulle få gå och lägga oss efter dom dammat vårt rum på fingeravtryck, men icke! Nån timme senare var vi tvungna att komma ner till polisstationen för förhör. Så utan sömn gick vi dit. I dörren mötte vi en kille med två poliser i varje arm. Verkade som att han hade något med stölderna att göra.

Jag tror där var 3 poliser i rummet vi blev förhörda i. Dom frågade om vi varit på Gorsky Tzar på kvällen och om vi hade dansat med några killar Och sedan om vi träffat nån kille som hette Dusko. Det kändes nästan som att vi var misstänkta!

Vi hade varit på stället och vi hade dansat med killar men visste inte om nån av dom hette Dusko. Men det verkade som den skyldiga eller misstänkte var den här Dusko. Tydligen jobbade han på hotellet mittemot där vi åt vår frukost.

Sedan ville de ha våra adresser och frågade vad vi blivit av med. Den ena killen gick sen ut och kom tillbaka efter en stund och sa något på deras språk till de andra två. Verkade som att dom hade allt stöldgods och att han gick och kollade om våra grejer var där. Men självklart fick vi inte några grejer.

Efter ett bra tag där fick vi till slut gå hem och sova. Vi fick vi en dagsersättning av resebolaget (tror jag) för att klara oss de resterande dagarna.

När vi kommit hem från resan skrev hästkusinen till resebolaget om vår resa och allt som hänt där. I kompensation fick 1000kr var tillbaka på resan.

Hästarna fick även pengar av sina försäkringabolag för sina telefoner och pengarna som blivit stulna. Jag däremot fick ingenting från mitt försäkringsbolag! För jag kunde inte bevisa att någon av dörrarna i vårt rum var uppbrutna. Skulle jag åkt ner till Bulgarien igen då och hämtat den jävla dörren för att kunna bevisa det?!

I stunden var inget av det här roligt, men i efterhand kan man bara skratta åt det. Det är ju så sjukt alltihop..